fredag 23 november 2012

Kakstämlar

Hittade dessa underbara stämplar på Bluebox, bra pris och dessutom tre alternativ på texten. 
Har nu testat att baka med dem.
Har hittat en enkel mördeg och insett att det definitivt är bäst
att stämpla när man tagit ut dem nygräddade.
Se tips på recept nedan under bilderna:)

EAT ME/ I LOVE YOU/ HOME MADE
Kakfat på fot finns hos lyckligahem.se
Änglagrisen från Lyckasmedmat.se är en charmig favorit.
GOTT!
Bakgrundsfärgen på fatet kan lyfta dina kakors effekt:)


RECEPT!
 Att jag valde detta recept beror på tiden. I övriga recept var degen tvungen att vila i kylen under natten. Denna deg behöver vila en timme i kylen. Jag är lite spontan och humörmänniska, så då passade detta recept mig bäst:)

Tag fram vågen och mät upp:
230g vetemjöl
1/8 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
113g rumstempererat, osaltat smör
150g socker
1 stort ägg
1tsk vaniljsocker
Jag brukar dubbla detta recept när jag ändå ska baka:)

 Så här gör du:)
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål och blanda.
Ta sedan och rör ner socker i smöret och vispa luftigt.
Tillsätt ägg och vaniljsocker i smeten.
Häll därefter i mjölblandningen och rör till en smidig deg.
Dela degeni två delar och lägg i kylen att vila i en timme, tills den är fast nog att kavlas ut.
Sätt ugnen på 180 grader. Klä plåten med bakplåtspapper.
Kavla ut ena degen på ett lätt mjölat bord.Kavla ut degen till ca 1cm tjocklek. 
Kolla så att degen inte fastnar på underlaget.
Tag en rund form som passar till storleken på stämpeln och stansa ut.
Lägg upp på plåten på bakplåtspapperet, stoppa in i ugnen ca 10 min.
Ta ut dem när de är lite gyllene, tag stämpeln och tryck ner med ett jämt tryck.

Kakorna håller sig fräscha i ca 3 veckor. I frysen håller de i några månader. 

Baka, ät & njut!

Kramar Jane


Inga kommentarer: